קנייה רגשית

המאמר הזה הוא על תופעה שיכולה להישמע מוכר להרבה מאיתנו. מזה תקופה ארוכה, של עשרות שנים, שרכישת מוצרים לא נעשית רק בשביל למלא צורך חומרי. אנשים רואים בעצם הרכישה חוויה משל עצמה. משווקים מכירים את התופעה ומציעים לצד מוצרים ושירותים שונים, גם את מה שנהוג לכנות בעגה המקצועית של מקצועות השיווק והניהול: 'חוויית קניה'. כאשר אנחנו מתייחסים לקניות כאל חוויה, מטבע הדברים נכנסים אליה גם נושאים רגשיים. בהמשך ננסה לשפוך אור על התופעה הזו של קניה רגשית ונבין מהן ההשלכות שלה עלינו כחברה וגם כאנשים פרטיים ובעלי משפחות.

מקורות הקניה הרגשית

לאנשים שונים יש מבנים נפשיים שונים. אלו נקבעים בתולדה, כלומר בתורשה גנטית, או נרכשים לאורך החיים. כאשר אנחנו בגיל ינקות, כבר מתפתחים אצלנו הרגלים שונים ותגובות רגשיות לגירויים שונים: מחמאות, מצוקות, סכנות וכו'. אותן תגובות רגשיות הולכות ומתקבעות אצלנו ומוצאות להן ביטוי במעשים עצמם. חלק מאותו ביטוי יכול לקרום עור וגידים בצורת קניות. התופעה של קניה רגשית מאופיינת אצל אנשים מגיל ההתבגרות אבל היא מגיעה לשיאה בגילאים יותר מאוחרים. הסיבה לכך היא פשוט שהיא דורשת משאבים של זמן וכסף שלא קיימים בגיל צעיר. חשוב לציין שזוהי תופעה מוכרת שרבים חווים אותה במידה זו או אחרת. היא יכולה ללבוש צורות יותר קיצוניות או פחות. כל עוד מדובר ברכישות שאינן יקרות ולא מכבידות מאד על התקציב המשפחתי, ניתן לראותן כלא מזיקות ואולי אפילו מועילות שהרי אותן קניות גורמות לכך שנתחדש בדברים יפים שישפרו את איכות החיים שלנו. אם רוכשים באתר עלי אקספרס, ניתן לקבל מוצרים רבים, חלקם מאד איכותיים והכל במחירים שפויים.

ראינו אם כן שלקניה הרגשית יש מקורות עמוקים כבר בילדות. שווה עכשיו להתעכב ולדון במשפחה של אותו אדם שנוהג לרכוש באופן רגשי. אנחנו מכירים שתי תגובות עיקריות לתופעה. הראשונה היא סוג של קבלה בה בני הבית נהנים מהרכישות, מקבלים אותן כמשהו שהוא חלק בלתי נפרד מהאישיות ואפילו משתפים איתן פעולה. זהו מצב אשר מתרחש במקרים בהן הרכישות לא מביאות לבעיות כלכליות מרובות.

תגובה מסוג אחר לגמרי היא של כעס ומריבות אשר מתרחשות על רקע הקניות הרגשיות. כאשר הן מתרחשות, ניתן לפנות לעזרה חיצונית. חשוב לזכור שקניות, אפילו רגשיות, הן עדיין משהו שהוא חלק מהאישיות וההתנהגות של האדם. יהיה זה לא נבון פשוט לדרוש ממנו להפסיקן.

קניות רגשיות כעסק

דרך נוספת להתמודד עם התופעה של קניות רגשיות היא להפוך אותן לעסק מכל סוג שהוא. קיימות היום הרבה אפשרויות לפרסום בלוג, סרטונים או אפילו מכירות. מי שקונה באופן תדיר, מכיר אתרים טובים, מכיר מוצרים מוצלחים וכו'. הוא יכול להפוך למעין גורו אשר ממליץ על אותם מוצרים. במקרים אחרים, ניתן פשוט להזמין כמות גדולה יותר של מוצרים ולאט לאט לנסות למכור אותם. עם הזמן, תקבלו יותר ויותר אינטואיציה לגבי מוצרים שיכולים להצליח ותרכשו יותר מהם.

 

לסיום נגיד שקניה רגשית היא בהחלט התנהגות שצריך להיות מודעים לה. כאשר יש מודעות, ניתן לעשות מעקב אחר הרכישות השונות. סכמו את הרכישות התקופתיות שלכם בשביל לדעת, פחות או יותר, על אילו סכומים מדובר. זו הדרך לדאוג שלא תעלו על סכום אותו לא תוכלו לשלם בסופו של דבר. סיכום תקופתי כזה גם יוכל לעזור לכם לנתב את הרכישות לפלטפורמות יותר זולות ולהתמקד במוצרים שאינם יקרים ובכך להוריד את נטל ההוצאה, גם כאשר הרכישה הרגשית עדיין מתרחשת.